2010. július 25., vasárnap

Kompetenciamérés 2009. - Az eredmények elemzése IV.

B) Nyolcadik évfolyam: Szövegértés

A szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület mérési eredménye – hasonlóan a hatodikos eredményhez – jobb, mint a matematikai-logikai kompetenciaterületnek.

A diákok szövegértési eredménye országos átlaghoz (502 pont) képest kissé jobb, 510 pont 494 és 527 pont közötti konfidencia-intervallumban. A közepes községi átlag 472, amihez képest viszont ténylegesen jobb az eredményünk. Kevés azoknak az iskoláknak a száma országosan is, amelyek lényegesen jobb eredményt produkáltak, de a közepes községek esetében pedig csak 49. Országos összesítésben 1152 iskola teljesített rosszabbul, ezekből 419 tartozik a közepes községek közé.

A CSHI szemszögéből elvárt eredménynél – ahogy a központi elemzés is írja – iskolánk eredménye szignifikánsan jobb. A előre vetített 482 ponthoz képest 510 pontot teljesítettek. A regressziós egyenes alapján még a konfidencia-intervallum alsó határa van közel a várható eredményhez.

Ha az elért képességszinteket vizsgáljuk, jó eredmény, hogy 1. szint alatt nem szerepel tanuló, míg az 1. szinten is kevés, 8%-nyi diák szerepel. Nagyon nagy többségük (65%) a 2. szinten áll, vagyis az általános olvasási és olvasásértési képességeik jók. A mért tanulók 16%-a jutott el a 3. szintig, és 10,8%-uk már a 4. szinten van (ami egyébként egy átlagos gyermektől a szakemberek szerint csak középiskolában várható el).

Az eredményünk a tavalyi átlagponttól semmiben sem különbözik, 2004-től folyamatos, erőteljes javulás alakult ki, ami jelenleg stagnál. Sikeresnek tűnik a munka, amivel e kompetenciaterületet fejleszteni kívántuk.

8. osztály; szövegértés

2001[1]

2003[2]

2004

2006

2007

2008

2009

Elért pontszám

492 –

54,6%

56%

434 –

48,2%

461 – 51,2%

495 – 61,9%

513 – 64,1%

510 – 63,75%

Országos átlag

500

497

497

506

502

Községi iskolák átlaga

451 –

50,1%

47%

472

467

468

478

472

Közepes községi iskolák átlaga

419 –

46,5%

47%

473

467

478

472

Telephelyük tényleges eredménye a CSHI alapján

434

461

484

479

510

Várható eredmény a községi telephelyekre illesztett CSHI-index alapján

462

472

483

480

482

A következő táblázatban a két évvel korább eredményüket foglaltam össze. A változás itt már láthatóan negatív irányú, hiszen több diák került a 3. szintről a 2.-ra. Gyakorlatilag a 3. szinten lévő fele visszaesett, ami életkori sajátosságaikkal magyarázható. A nyolcadik év végén mért eredményeket erősen befolyásolja a diákok hozzáállása, ami ekkorra már a tanulási eredményeiken is meglátszik. Többen azt gondolják, hogy második félévben, a felvételik lezajlása után már nem kell semmit sem csinálni. Ezért minél közelebb jutunk a tanév végéig, annál kevesebbet tanulnak. A kevesebb gyakorlás miatt agyuk sem dolgozik annyira, hogy hitelesen helyt tudjanak állni egy 4 órán át tartó, erős koncentrálást igénylő mérésen. Ha valamilyen szankcióhoz köthetnénk a mérés eredményét, talán sikeresebbé válnának azok.

szövegértés

2008 – 6. évfolyam

2009. – 8. évfolyam

1. szint alatt

1. szint

5,9%

8,1%

2. szint

32,4%

64,9%

3. szint

38,2%

16,2%

4. szint

23,5%

10,8%

A két osztály között nagy eltérés nem mutatkozik az egyéni eredmények között. A „b” jelű osztályban elmondható, hogy több a 3. szintet elérő tanuló. Az „a” jelű osztályban egy-két kivétellel a 2. szinten áll az összes mért diák, csak két diák van a 4., egy pedig az 1. szinten.

C) Összegzés

Mint a fenti adatelemzésből kitűnik, itt is gyengébb a matematikai-logikai kompetenciaterület eredménye, mint a szövegértés-szövegalkotásé. Hasonlóan a hatodik évfolyamhoz, a probléma ugyanaz. Személyenkénti elemzéssel lehet megtalálni az egyes problémákat, fejlesztendő részképességeket, ami nagy munka. Matematikát tanító pedagógusok és alsós kollégák segítségével keressük a problémákat, és megoldásukat. Biztosan nagy szükség van külső szakértők bevonására, amit a megyei pedagógiai intézettől vártuk és várjuk még mindig.

A személyenkénti elemzés csak a végleges, központi elemzések elkészülte után indulhat. Diákok saját kódjai alapján vizsgáljuk az internetes adatelemző oldal segítségével a problémákat. Ezeket az ismereteket felhasználva alkotunk képet a diákok hiányosságairól, eredményükről.



[1] 5. osztályos adat!

[2] 6. osztályos adat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írd le véleményed, moderálás után kitesszük!