2010. július 25., vasárnap

Kompetenciamérés 2009. - Az eredmények elemzése



Bevezetés

Az Országos Kompeteciamérést az Oktatási és Kulturális Minisztérium szervezi minden tanévben, május utolsó szerdáján. A mérés lefolytatására jó szervezett rendszert épített ki a Minisztérium és a hozzá tartozó hatósági szerv, az Oktatási Hivatal. Általános iskolai szinten negyedik, hatodik és nyolcadik évfolyamon szervezik meg a mérést, matematika-logikai és szövegértés-szövegelemzés kompetencia-területeket vizsgálva. A mérés során a szervezők megpróbálnak mindenféle visszaélést, egyenlőtlen helyzetet kikerülni, így 2009-ben már minden helyszínen felügyelt mérési biztos, mindenhol dolgozik mérési koordinátor, akik kiképzése is az Oktatási Hivatal feladata volt.

Intézményünkben 2009. május 27-én, szerdán reggel 8 órától 12 óráig tartott a mérés. A koordinátor, Vojnisek Ferencné mellett mérési biztos is felügyelte a szabályosságot. Minden említett évfolyamon megvalósult a mérés, összesen két tanuló hiányzásával. A mérés megírása során a diákokat a többi osztálytól elkülönítettük, mérésvezetőjük egész nap felügyelte az írást. Minden osztályban olyan mérésvezetőt jelöltünk ki, aki nem tanítja az adott csoportot magyar nyelv és irodalom, valamint matematika tantárgyakból.

A mérés után a dolgozatokat a szervező hivatal szakemberei javították, és értékelték, de ezalól kivételt képez a negyedikes mérés, ahol a megoldásokat kollégáink vitték fel egy internetes oldalra, ami értékelést adott. A hatodik és nyolcadik évfolyam mérési eredményeit március elejétől bárki megtekintheti az Oktatási Hivatal Központi Informatikai Rendszerének honlapján a www.kir.hu/kompetenciameres oldalon.

A követező elemzéshez a FIT-jelentés telephelyi jelentését használtuk fel.

1. Hatodik évfolyam eredményei

Ezen az évfolyamon egy osztály van, 31 fő írta meg a mérést. SNI-s[1] tanuló és mentességet kapott diák nem volt. A családi háttér jellemzésére szolgáló HHH-s[2] besorolást 4 tanuló kapta. A családi hátteret felmérő kérdőívet 30 tanuló adta be.

A) Matematika

A hatodik évfolyam átlageredménye 459 pont a 439-483 pontos konfidencia-intervallumon[3] belül. Intézményünk eredményénél országosan 1140 iskola eredménye volt jobb, míg 475 iskoláé rosszabb. Ugyanebben az eredménysávban van 1130 iskola. Közepes községek között 215 iskoláé jobb, 186 iskoláé rosszabb és 406 iskoláé azonos. Tehát ezek alapján elmondható, hogy eredményünk a közepes községek átlagába tartozik. Az országos átlagtól, ami 489 pont, hozzávetőleg 20 ponttal értünk el kevesebbet.

A családi háttérindex (CSHI) befolyásolja az eredményt, ugyanis itt figyelembe veszik a kitöltött kérdőív alapján a helyi családok szerkezetét, végzettségét, azaz a mérést író diák családi környezetét, és ebből próbálják meg a mérési eredményt értékelő szakemberek a várható eredményt kikövetkeztetni. Ez alapján a várható eredményünk 481 pont, amitől a tényleges eredmény szignifikánsan nem különbözik.

A diákok egyes eredményeit figyelembe véve a diákok 25,8%-a van 1. szint alatt, 29%-a 1. szinten és 45,2%-a a 2. szinten. Az elért eredmények a korábbi mérésekhez hasonlítva nem javultak, gyakorlatilag a tavalyi 507 pont volt a hatodik évfolyamosok között a legjobb. Addig folyamatos emelkedést tapasztalhatunk, de a tavalyi eredmény visszaesést jelent.

A visszaesés okai között az osztályok eltérő szerkezetét, képességeik különbözőségét lehet felsorolni. A korábbi hatodikosok összesen 36-an voltak, de két különböző, aránylag kisebb létszámú osztályban, míg a 2009-es felmérést írók egy osztály alkottak. Itt azonban csoportbontással próbáltuk matematika és magyar órákon oldani ezt a problémát.

Matematika

2003

2004

2006

2007

2008

2009

Elért pontszám

495 – 61,9%

462 – 57,7%

455 – 56%

446 – 55%

507 – 63,3%

459 – 57,4%

Országos átlag

505

493

499

489

Községi iskolák átlaga

478

461

472

465

Közepes községi iskolák átlaga

477

472

465

Az azonban tény, hogy a 2009-es eredmény nem javult, elvárásaink ennél magasabbak. Ezért a munkacsoport minden diák tekintetében vizsgálatot folytat, hogy miként tudjuk javítani az egyes eredményeket. Külső segítségben nem nagyon bízhatunk, ugyanis hiába kértük több alkalommal is a megyei pedagógiai intézet segítségét írásban is, eddig visszajelzést nem kaptunk az ügyben.


[1] SNI= sajátos nevelési igényű tanuló

[2] HHH= halmozottan hátrányos helyzetű

[3] Konfidencia-intervallum: Az eredmény becslés, ezért e ponthatárokon belül valószínűsíthető 90%-os bizonyossággal intézményünk eredménye. Ennek átlaga 459 pont.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írd le véleményed, moderálás után kitesszük!