Iskolai élet

Iskolánk bemutatása


A Kimlei Nemzetiségi Általános Iskola Győr-Moson-Sopron megyében található, székhelye Kimlén van. Az intézményt  Kimle és Károlyháza községek társulásban tartják fenn. A Kimlén élő  nemzetiségek adják az alapot a horvát és a német nemzetiségi nyelv tanításához. Mindkét nemzetiségi nyelv esetében nyelvoktató formát választottuk, így horvát nyelvből heti 4 órát, német nyelvből pedig heti 5 tanórát kapnak a diákok. 4. évtől kezdve a horvátot tanulók német idegen nyelvi oktatást (heti 2 óra) kapnak. A 2013/2014. tanévtől már mindkét nemzetiségi nyelv esetében egyformán 5-5 tanóra és 1-1 nemzetiségi népismeret került bevezetésre. 
A nagyszámú jelentkezők miatt két napközis csoportunk működik, ahol a diákok 4. óra utántól (11.45) délutánig (16.30) felügyelet alatt készülhetnek a másnapi órákra. További lehetőség a felsőbb évfolyamosoknak a tanulószoba, amely napi 2 órában látja el e feladatokat.

Nyelvet tanuló diákok száma:

osztály
összlétszám
horvátot tanul
németet tanul

összesen
189
35   
152


Szakköreink:

-          énekkar: Iskolánk  énekkara nagy létszámmal, közel 50 fővel működik. Vezetését Talpasné Süle Ibolya vállalta évek óta. Hagyományos magyar nyelvű dalok mellett hallhatók német és horvát nemzetiséghez köthető énekek is.
-          képzőművészet: Több rajz és képzőművészeti pályázaton is sikeresek e szakkörre járó diákjaink,akik szívesen vesznek részt alsó tagozatban Cséfalvay Ildikó, felső tagozatban Magyar István tanár úr vezetésével.
-          szorobán: Nagy hagyománya van iskolánkban a „japán számológép” alkalmazásának. Baán Józsefné mind alsósoknak, mind felsőbb évfolyamosoknak szívesen tart foglalkozásokat, amin megismerhetik a szorobán használatát. Gyorsabb és biztosabb számolási, fejszámolási  képességet alakít ki az eszköz. Területi versenyeket is szervezünk, ahonnan országos 1. helyezést is ért már el diákunk.
-       -          sportszakkörök: Diákjaink a mindennapos testmozgás kialakítása érdekében többféle sportszakkörön is részt vehetnek. Teremfoci, kézilabda, tömegsport, nagypályás foci minden nap rendelkezésre áll. Diákjaink közül többen is eljutottak országos versenyekre, csapataink pedig a megyei döntőkre. Döbrönte László által vezetett foglakozásokon mindig nagy az érdeklődés.

 Projektjeink

Iskolánk igen innovatív intézmény, szívesen vesz részt pályázatokon, próbál ki új módszereket. E szemléletet a HEFOP 3.1.3. számú pályázat hozta, ahol a Sulinova Kht. és az Educatio Kht. által közösen kifejlesztett, kompetenciaalapú oktatási programot ismerhettük meg. A 2006-ban indult projekt sok tekintetben szélesítette látószögünket, mind az új módszerek, mind pedig a modern eszközök tekintetében. A programcsomagot ugyan 6 pedagógus indította el, de belső továbbképzéseken lassanként a tantestület többi tagja is megismerte azokat. 
Ez az első, nagyobb EU-s projekt hozta a többit, így a HEFOP folytatását (HEFOP 3.1.3/B), a TÁMOP-pályázatot (TÁMOP 1.1.1/07) és a most alakuló referencia-intézmények közé kerülés szándékát – ami egyébként az előminősítés szakaszában a referenciaintézmény-jelöltté válást jelenti. (Hálózati oktatás kialakítása – Nyugat-dunántúli Hálózatkoordinációs  Iroda). A folyamatos fejlődés nyomon követhető e projektek segítségével. Megtanultuk a pályázatírást saját tapasztalatainkon át, ugyanis az összes projektet magunk írtuk, terveztük. Ezek mellett kisebb programokon is részt vettünk, mint a Reneszánsz Év és folytatása, LEADER-projektek.
Intémzényünk a könyvtárfejlesztést is pályázat útján valósítja meg. Erre a TIOP 1.2.3-11/1-es projekt keretében kerül sor.
A nyertes HEFOP-pályázat során sok új taneszközt is kaptunk. A Sulinova kidolgozott tankönyvei, munkafüzetei mellett interaktív táblákkal, laptopokkal, interaktív tananyagokkal is felszerelhettük iskolánkat. Modern számítógépeink mellett külön működik a digitális nyelvi labor is. Digitális taneszközeinket folyamatosan fejlesztjük, informatikai normatívákat igénybe véve javítjuk.
A nyelvtanulást külföldi iskolákkal való kapcsolatfelvétellel szeretnénk segíteni, így kerestünk cserediák-kapcsolatra lehetőséget. A horvát nyelv esetében törekszünk a partneriskolai kapcsolatok kialakítására, valamint nyelvi, helyi hagyományokat őrző táborok, szakkörök szervezésére.

Távolabbi céljaink

Mivel szoros testvériskolai kapcsolatunk – talán – csak a horvát iskolával van, szeretnénk bővíteni e lehetőségeket a német és az angol nyelvterületen is. Célunk, hogy közös nemzetközi projektekben is részt vegyünk, hogy mind a gyerekek, mind pedig a pedagógusok idegen nyelvi ismeretei, készsége erősödjön. Minél többet találkozhassunk más országok diákjaival, pedagógusaival, hogy ismereteket szerezzünk a más kultúrával rendelkezőkről. Célunk egy erős kapcsolat kialakítása más országok iskoláival, hogy idegen nyelvi környezetben is használhassák tanulóink és pedagógusaink az általuk tanult nyelvet.
Szeretnénk   versenyezni  a környék városi és falusi általános iskoláival, hogy minél  vonzóbbá váljunk a diákok és szülők  alkotta „piacon”.

Kimle, 2014. szeptember 1.