Határtalanul! Délvidéki városok a Monarchia idejéből


A Határtalanul! pályázat keretében nyert támogatást három iskola hetedikes diákcsoportja 2016-ban. A kimlei, darnózseli és dunakiliti iskolák összefogásával készített programra összesen 1.806.000 Ft-ot támogatást nyújtott a pályázat kiírója. 

A program 2017. április 24. és 28. között valósult meg, amikor a hetedikesek Szlovénia és Horvátország magyarlakta területeit és magyar közösségeit látogatták meg. A kiránduláson nemcsak a látnivalókat csodálták, hanem különböző feladatokat is megoldottak azokkal kapcsolatban, aminek főleg a tartalmi ismeretek jobb rögzítése volt a célja.


1. nap
 A felsőszölnöki hármashatáron megemlékeztek a diákok a trianoni döntés hátteréről, tartalmáról. A határt jelképező gúlát körbesétálva 3 országban lépkedtek – ma már vasfüggönymentesen, szabadon. A csapatok rajzokat készítettek a három ország határát jelképező alkotásról a vázlatfüzetekbe. 
Később a csoportok meglátogatták Szlovénia legnagyobb alapterületű várát. Az egyik csapat az eredeti birtokos család, a Széchyek történetét elevenítette fel kiselőadás keretében. A többi csoport is készített rajzot a vázlatfüzetbe a várról. 



2. nap
A dobronoki magyar-szlovén kétnyelvű iskolába látogattak el a csoportok, ahol megismerkedtek a kisebbségben élő magyar nemzetiségi iskola életével. A kimlei iskola nemzetiségi nevelést-oktatást is működtet, így a kimlei diákoknak különösen érdekes az ilyen iskolatípus külföldön. A látogatáskor átadtak ajándékcsomagot is a fogadó osztályoknak, amivel az iskolák közötti kapcsolatot szeretnék erősíteni. Közös focimeccsen is összemérték tudásukat a vendégek és az iskola diákjai.




Bántornyán az Árpád-kori templomot látogatták meg a diákok, románkori freskókat másolták le a vázlatfüzetekbe. Kiselőadás során egy csoport ismertette a templom nevét adó Szent László királyunk életét, majd megkeresték a templomon látható emlékeit is. A falakon látható freskókról gyűjtött előzetes képeket puzzle-ként rakják ki a csapatok.A témakör kapcsolódik a művészeti ismeretekhez, történelmi tanulmányokhoz.

Zágrábban a diákok városnéző séta keretében felkeresték a Szent István-székesegyházat, ahol láthatták Szent László koronázási palástját, Erdődy Tamás, Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter sírját. Emlékükre koszorút helyeztek el. A városnézés közben folyamatosan gyűjtötték a diákcsoportok a magyarság emlékeit, miközben városismereti kérdőívet töltöttek ki.



3. nap
A következő nap már Abbáziában (Opatija) jártak. A város villasora monarchia-korabeli magyar arisztokrácia emlékét őrzi, gyakorlatilag magyarok építették a várost. A csapatok "Szóbeszéd" című játékkal (Magyarország szeretlek című tv-műsor alapján) megismerkedtek a város néhány neves családjának történetével, majd "Ki vagyok én?"-játékkal egy-egy híres személyt mutattak be. 



Ezt követően Fiuméban találkoztak a csoportok a Kormányzói Palotával, Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épületével, az Adria-palotával, a magyar tengerhajózási rt. Korábbi székházával. 
A csoportok kaptak egy-egy csomagot, melyben összekevert információk voltak a városról, amit rendbe kellett tenni. Itt a város és szűkebb térségünk közti kapcsolatokat elmelték ki (Lorettoi kápolna - Hédervár; Dr. Markusovszky Lajos - Szombathely, torpedógyár, zsinagóga). Végül várostérképet kaptak a csapatok, amin be kellett jelölni a felkeresett helyszíneket.




4. nap
Gróf Andrássy Gyula lakhelyét keresték fel Voloskoban, aki az Osztrák-Magyar Monarchia első miniszterelnöke, később külügyminisztere volt. Egy csoport kiselőadás keretében bemutatta az Osztrák-Magyar Monarchia rendszerét, működését. Később a közeli skocjani cseppkőbarlangot tekintették meg a csapatok. 


Délután Lovranban jártak, ahol az óváros megtekintése során érintették Feszty Árpád villáját, emléktáblájánál pedig koszorút helyeztek el. Az egyik csoport bemutatta a festő életét kiselőadás keretében, majd képkirakó játékkal felelevenítették a leghíresebb munkáját, a honfoglalásról szóló festményt. 



Később a csoportok feljutottak a Fiuméhez tartozó Tersattoi Mária-búcsújáró templomhoz, ahol a magyar hadihajók emlékét őrző kápolna is található. Itt megemlítésre kerültek az Orsztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének, ezen belül a magyar királyság hadiflottájának hadihajói. A gyerekek várostörténeti kérdőívet töltöttek, és lerajzolták a jellegzetes adriai hajótípusokat. Meglátogattak egy torpedómúzeumot is.




5. nap
Az utolsó napot Zrínyi-család történelmi helyszíneivel A Cillei és a Zrínyi-család várában tettek sétát a diákok, a menet közben szerzett információkat pedig egy feladatlap segítségével rögzítették. A nevezetességeket, fontos információkat a gyerekek később egymás kikérdezésével ellenőrizték vissza. A csoportok séta közben megkoszorúzták a "Zrínyi Péter búcsúja" című emlékművet, és felkeresték a belváros nevezetességeit. A délvidéki túra befejezéseként itt értékelték a pedagógusok a csapatok tevékenységeit, a kirándulás és az előzetes felkészülés közben szerzett pontokat, eredményeket, munkákat. Az összesítés után eredményt hirdettek, és kiosztották  a túra során gyűjtött emléktárgyakból készített ajándékcsomagokat. Végül a csoportok séta közben megkoszorúzták a "Zrínyi Péter búcsúja" című emlékművet, és felkeresték a belváros nevezetességeit.




A programot később közös találkozás keretében Dunakilitin értékelték, továbbá bemutató előadásokat és Határtalanul! témanap keretében is bemutatták a diákok élményeiket.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írd le véleményed, moderálás után kitesszük!